Wacht niet op een kans – Creëer ‘m!

Nov 24, 2022

Toekomstproof

Als je in de toekomst succesvol wilt zijn dan kun je niet blijven doen wat je deed want “Als je altijd doet wat je altijd deed dan krijg je wat je altijd kreeg”. Je zult nieuwe mogelijkheden moeten verkennen en kansen creëren!

Je zult als melkveehouder voortdurend moeten schakelen en inspelen op trends en nieuwe ontwikkelingen. Denk hierbij aan de verandering van de bedrijfssituatie (omvang, externe arbeid, digitalisering, automatisering) en de invloed hiervan op dagelijkse routines, werkprocessen en arbeidsvreugde.

 

Vier tips – om een kans te grijpen

1. Herken de behoefte

Kansen brengen je bedrijf verder en zorgen voor groei, maar dan moet je ze wel op tijd kunnen signaleren. Herken je pijnpunten (bv):

 

  • Hoge werkdruk, weinig tijd voor jezelf
    • Vraag jij jezelf wel eens af of je niet teveel hooi op de vork neemt, te veel werk of teveel verantwoordelijkheden naar je toe haalt?
    • Herken je dat je moeite hebt om (onbezorgd) tijd vrij te maken voor  je gezin, je vrienden?
  •  Meer structuur in het werk
    • Zie je dat sommige werkprocessen of activiteiten efficiënter ingericht kunnen worden?
    • Herken je dat je graag de controle wilt houden op de situatie of gewoon wat meer rust in je hoofd wilt?
  • Aansturen van medewerkers en betrokkenheid & communicatie met je team
    • Zie je dat je niet alles zelf moet doen en dat je operationele taken / verantwoordelijkheden kunt overdragen?
    • Herken je dat je het lastig vind zaken los te laten of over te dragen? Dat je medewerkers meer zou kunnen betrekken of dat ze gestructureerde kunnen werken? Maar dat je alleen niet weet hoe je dit aan moet pakken

2. Sta ervoor open

Een kans ligt soms voor het ‘oprapen’ alleen zie je ‘m niet of doet zich zomaar voor en herken je ‘m niet, mits je ervoor open staat! Je moet met jezelf en je bedrijfsvoering aan de slag willen, het inzien van de noodzaak is cruciaal om een volgende stap te zetten.

 

3. Durf te veranderen

Het toont kracht als je de stap durft te zetten om kritisch naar jezelf, je bedrijfsvoering en het management te kijken en veranderingen in gang tee zetten.

  • Durf het aan om van een afstand naar je bedrijfsvoering te kijken (helikopter view)
  • Dur het aan om werkroutines, bedrijfsprocessen en personeelsmanagement te analyseren en evalueren?

4. Samen doen

Dit hoef je niet alleen te doen – twee paar ogen zien meer dan één. Juist het sparren met een collega of met een bedrijfscoach levert je waardevolle inzichten op, in wat goed gaat (sterktes) en wat beter kan (verbeterpunten). Het helpt je kansen en mogelijkheden te zien die je zelf misschien niet (meer) ziet (bedrijfsblindheid).

 

Een kans om het samen te doen. Wil je graag meer weten, neem dan contact op met de Bles Dairies Bedrijfscoach.